Föreningar
Kontaktpersoner
- Anpassa textstorlek +

Upprop: 10 000 mer!

Tycker du också att lärarnas löner är för dåliga? Är du kanske själv lärare? Var med i vårt Facebook-upprop och berätta hur
10 000 kronor mer i månaden skulle göra skolan bättre!
En majoritet av Lärarnas Riksförbunds distrikt står bakom Löneuppropet "Det börjar med läraren" och hjälper till med att göra Löneuppropet till en nationell kampanj. Löneuppropet startades av Malmö-läraren Philip Dante och stödjer Lärarnas Riksförbunds krav på 10 000 kr mer i lön per månad till lärarna. Läs mer om uppropet "Det börjar med läraren" ›

Lärare landet över gör sina röster hörda. Den 26 mars 2012 arrangerades en demonstration i Uppsala. Hösten 2011 drog Lärarnas Riksförbund i Stockholm igång en lönekampanj med en demonstration utanför SKLs lokaler på Hornsgatan. Varje dag under hela hösten demonstrerade Läraranas Riksförbund utanför SKLs lokaler.

Den 18 maj 2011 samlades över 700 lärare i Helsingborg för en demonstration för högre löner. Liknande manifestationer genomfördes i Västerås och Uppsala den 30 maj 2011 och Lärarnas Riksförbunds ombud uppvaktar politiker på flera orter i landet. Se ett webbTV-reportage från manifestationen i Uppsala på Skolvärlden.se ›

Bland de lägsta lärarlönerna i Europa


Lärarna på gymnasiet och grundskolan har fått stå tillbaka lönemässigt så länge att svenska lärares löner är bland de lägsta i Europa.

En genomsnittlig ingångslön för en högskoleutbildad lärare i grund- och gymnasieskolan ligger idag på cirka 22 500 kronor. Lärarna kan inte heller förvänta sig någon större löneutveckling under sina år i yrket.

På grund av denna utveckling förlorar läraryrket i status och den svenska skolan blir lidande. Det är lärarna som utbildar morgondagens yrkesverksamma och samhällsmedborgare.

Höj lönen med minst 10 000 kronor


Vi på Lärarnas Riksförbund menar att det är dags att vända utvecklingen och startar därför uppropet "10 000 mer". Lärarlönerna på gymnasiet och i grundskolan måste höjas åtminstone 10 000 kronor när det gäller ingångslönen. Det behövs karriärvägar och en reell löneutveckling för dagens lärare!

Tycker du också att lärarnas löner är för dåliga? Är du kanske själv lärare? Var med i vårt Facebook-upprop och berätta hur 10 000 kronor mer i månaden skulle göra skolan bättre!

339 av 365 gillar detta

Har du inget Facebook-konto?


Dela med dig av dina åsikter i kommentarsfältet nedan!
Kommentarer
  1. carina
    Förtydligar att utan strejkrätt bli alla strejker vilda, dvs - inget strejkstöd ekonomiskt och heller inga rättigheter. Alla som går i vild strejk gör det på eget bevåg och vid avsked startar lön från början.
    Detta är rätt så spännande då Aftonbladets skolgranskning förra våren gärna lyfte att lärarna var så flata och att vi kunde gnälla men vi vågade inte gå i strejk.
    Jag tog kontakt med dem och bad dem publicera det faktum att i demokratins Sverige har vi en stor yrkesgrupp/som dessutom förväntas undervisa om demokrati/utan egen rätt att strejka! De ville försäkra sig om att det kaos som uppstod när lärare gick ut i strejk inte fick hända igen.
    # 114
    lördag, 19 maj kl. 13:15
  2. carina
    Det är ju bara ett stort problem gällande att vi ska strejka/de flesta är nog villiga att gå i strejk - men vi har ju ingen strejkrätt, vår rätt att strejka förhandlades bort i strejken -89 / visst kan vi alltid gå ut i vild strejk men det är svårt att organisera + att alla riskerar avsked.
    # 113
    fredag, 18 maj kl. 19:27
  3. Andreas C
    Det bör givetvis varslas om strejk. Låt strejken ligga vid terminsslut, inga avgångselever i grundskola eller gymnasium kan då få sina slutbetyg och söka vidare utbildning, då får strejken nog effekt. Om ingen drabbas av ev strejk får nog återigen en hånfullt låg löneförhöjning!
    LR och Lärarförbundet, ta kampen på allvar denna gång och sluta bråka sinsemellan!!!
    # 112
    onsdag, 16 maj kl. 19:47
  4. Olof Kristmansson
    Utan att vi tar strid för högre löner eller bättre arbetsvillkor för oss (och på köpet en bättre skola för eleverna, föräldrarna och samhället), så kommer det inte hända. Det finns en myt om att det inte är någon idé att strejka i offentlig sektor, för detta skulle enbart arbetsgivarna tjäna på. Denna myt är bl a spridd av olika fackförbund inom den offentliga sektorn, när ledningen inte velat ta strid. Myten är just en myt, men det går alltid att bedriva en strejk på ett sådant sätt att de strejkande kommer att förlora. Några viktiga principer för att strejken skall ha möjlighet att vara segerrik är:
    * Ställ inte de egna lönekraven mot andra löntagares löner. Detta splittrar och spelar arbetsgivarna rakt i famnen. Sök istället enighet och sympatiåtgärder från andra grupper.
    * Strejken måste vara kännbar. Ta ut alla på en gång, inget tassande med någon skola här och någon skola där. Tredje man kommer drabbas, men vi måste se till att fjärde man drabbas. D v s vårdnadshavare som inte kan gå till jobbet, kommer drabba vinsterna i privat sektor - och det är den stora maktfaktorn vi behöver komma åt.
    * Ingen strejk under sommaren. Krävs inget geni för att räkna ut det, men det brinner i knutarna med varsel som hinner falla ut denna termin. Dom borde redan vara lagda - inget som rapporterats från förhandlingarna imponerar ännu.
    * Strejken skall vara aktiv. Som strejkande skall vi inte sitta hemma utan visa upp oss. Dela ut flygblad, demonstrera - detta tillsammans med att inte ställa våra lönekrav mot andra löntagares villkor kommer väcka stor sympati. Värt att fundera på är hur vårdnadshavare skall involveras. Skall facken hjälpa dessa att anmäla sina huvudmän till skolinspektionen och kräva ersättning för förlorad arbetsinkomst och för att deras barn inte får sin garanterade undervisningstid?
    Agerande ger respekt och utgör grunden för en segerrik avtalsstrid.
    # 111
    tisdag, 15 maj kl. 13:38
  5. Olof
    För mig och mina kolleger är det en självklarhet att strejka om våra krav inte går igenom. Nu får det räcka med vår flexibilitet och vilja att vara till lags. Det är detta året eller aldrig!
    # 110
    tisdag, 15 maj kl. 13:06
  6. Lena Westerberg-Marklund
    Nu är det dags att göra slag i saken högre lön är det enda sättet att höja statusen i vårt yrke. se på andra yrken som är aktoriserade via legitimation de har inte en snittlön under 30.000. Ett förstaligande av skolan är nog den enda vägen att gå.
    # 109
    måndag, 14 maj kl. 13:59
  7. Margaretha
    Inte en gång till skall vissa grupper "plockas ut" för att budgeten, dvs kostnaden för löneförhöjningarna skall räcka till på lärarnas bekostnad. Karriärsstegen med den individuella lönesättningen gynnade endast ett fåtal.

    Även på mitt jobb kommer flera lärare att sluta. Skolväsendet upplever nu sin största kompetensflykt någonsin!
    # 108
    fredag, 11 maj kl. 15:48
  8. Maria
    Nu har jag skrivit om alla mina 25 elevers utveckling på två ställen IUP och omdömet, hoppades att det skulle räcka. Nu begär rektor på kort varsel ytterligare dokumentation jag orkar inte!!! Till vilken nytta??? Jag vill lära elever mer och mer inte fastna i dokumentation som ingenläser eller har nytta av.
    Ger snart upp!
    # 107
    torsdag, 10 maj kl. 21:46
  9. carina
    Visst är lönen för låg men det som får mig att överväga arbetsbyte efter 20 år i yrket är den respektlöshet som en del barn och föräldrar visar mot oss lärare - vi har bara skyldigheter, allt ska vara lustbetonat. Deras enskilda barn ska alltid komma först oavsett resten av klassen eljest skäller och bråkar de.....
    # 106
    torsdag, 10 maj kl. 10:13
  10. CE
    Som LR-medlem skulle jag önska att facket markerade våra krav på ett TYDLIGT sätt. Vad leder våra krav till om vi inte sätter hårt mot hårt? Utan lärare stannar stora delar av Sverige. För en gångs skull borde vi utnyttja den makt vi faktiskt har, och inte bara prata och resonera. Det leder uppenbarligen ingenvart. VARFÖR SLÅR INTE FACKET NÄVEN I BORDET? ÄR DET BARA JAG SOM TYCKER ATT VI SKA VARSLA OM STREJK?
    # 105
    onsdag, 9 maj kl. 21:24
  11. Bodil Hermansson
    Hej!

    Det finns bara en sak som höjer läraryrkets status och det är LÖNEN! Det räcker inte med att ta ett "tydligt steg" utan det krävs ordentligt med cash om det ska ha någon effekt!
    # 104
    onsdag, 9 maj kl. 12:05
  12. Rebecka
    Självklart ska lärarna ha högre lön. Själv är jag Studie- och yrkesvägledare och har inte en lön som man kan skryta över. Jag är medlem i LR och känner som många andra av oss Studie- och yrkesvägledare bortglömda i löne och legitimationsdebatten. Allt material som används i att visa på dåliga löner och dåliga arbetsvillkor handlar bara enbart om lärarna. Jag var inne i webbshoppen och tittade och ser att det finns västar att köpa och vad tror ni att det handlar om, jo lärarna. Ska det vara så envist svårt att även tala om oss Studie- och yrkesvägledare. Vi har startat en facbooksida som är för vägledare i Sverige och bara sedan i november är vi snart 1500 medlemmar och jag kan säga att missnöjet med båda lärarförbunden är stort. Vi Studie- och yrkesvägledare missunnar inte er lärare högre lön och bättre arbetsvillkor, tvärtom vi ser verkligen att ni får det bättre men skulle gärna se att ni även ställer upp på att stötta oss i vår kamp för att få drägliga arbetsvillkor och högre lön.
    # 103
    tisdag, 8 maj kl. 16:14
  13. Tomas Folkesson
    Jag utbildade mig relativt sent som lärare då jag var 33 år när jag började plugga. Hade provat på ett antal olika jobb tidigare men insåg efter ett lärarvik på ett läsår att detta var det roligaste jobb jag hade haft. Nu har jag jobbat i två år som klasslärare på mellanstadiet och bara på den korta tid märker man en skillnad när det gäller den administrativa bördan.
    När man pratar med kollegor som jobbat i 20 år säger de att de aldrig skulle fortsatt om de hade vetat utvecklingen.
    10000 mer i månaden låter ju jättehärligt, men är tyvärr en utopi när det idag handlar om ökningar på 100-lappar i kuvertet. Risken med detta "uppror" är att det blir bara lite krusningar på ytan då kommuner inte är i närheten av att få fram dessa pengar. Jag hade hellre sett en sansad diskussion där vi får upp ingångslönerna 3-5000 kr. Även det är mycket pengar! Sen att vi kanske är värda 10 000 mer, det är en annan fråga.
    Diskussionerna kring vilka som dessa pengar ska gälla är också en känslig fråga. Vilket stadie är viktigast för eleverna? Är det förskola då man kan leka in kunskap eller är det på lågstadiet då man har hungriga elever som vill lära sig och med rätt lärare håller denna hunger långt upp i skolåldern? Eller är det på mellanstadiet då man ska förvalta kunskapshungern på ett bra sätt, samtidigt som mer abstrakta saker ska läras in? Eller möjligtvis högstadiet då skoltrötthet är påtaglig och man som elev hellre vill vara hemma och slappa, men ändå går till skolan för man har bra och duktiga lärare som gör allt intressant?..osv....osv.... Det är bara att inse att alla lärarroller är väldigt viktiga, vi kan inte se någon som är mer eller mindre viktig. Då nedvärderar vi oss själva som yrkesgrupp.
    Jag tycker som många andra här att fackförbunden är för flata! Deras medlemmar är högskoleutbildade med många åsikter och det är dags att ta dessa på allvar. ”Mycket snack men liten verkstad” är ett bra uttryck om detta uppror inte ger något i slutändan och kommer att slå tillbaka på förbunden genom att många går ur i protest. LR och Lärarförbundet måste var enade i dessa frågor, annars sitter SKL och flinar i sommar också!
    # 102
    tisdag, 8 maj kl. 14:40
  14. Lars Danielsson
    Jag blir upprord(ursakta stavfelen men just nu sitter jag utomlands dar inte alla svenska bokstaver finns pa tangentbordet) over att man/vi har omvalt ordmaskinen Metta Fjelkner till ordf. annu en gang. Det enda hon kan ar att framtrada i medier av div. slag och vraka ur sig slagord som inte leder till nagot konkret. Under hennes tid som ordf. har lararnas loner och villkor forsamrats ar efter ar. LR behover en riktigt bufflig LO-typ ordf. som vagar gora nagot at lararnas situation. Men tyvarr far vi drars med att lyssna till kaskader ar ord och ater ord. Arbetsgivarna maste dansa sig saliga av lycka over att Metta Fjelkner blev omvald!!!
    # 101
    söndag, 6 maj kl. 10:21
  15. SYV
    Jaha...var kommer studie- och yrkesvägledarna in i diskussionen från fackets sida?? De driver inte heller våra intressefrågor...så alla ni lärare; ni är inte ensamma som känner för att gå ur facket! Det har nämligen jag gjort!!
    # 100
    fredag, 4 maj kl. 10:35
  16. Ny examen i sikte och nu med rimlig lön?
    Nu har jag strejkat genom att vägra ta ett lärarjobb sedan jag gick ut lärarutbildningen 1994 och jag vägrade också ta ut examen pga för dåliga löner. Nu är jag på väg att uppdatera min utbildning till gymnasielärare och hoppas att lönerna nu blir rimliga. Om inte flyttar jag utomlands och arbetar som engelsklärare i Asien i stället. Där betalar de kanske bättre lön, och dessutom får jag en upplevelse på köpet.

    På de flesta arbetsplatser i skolan sker alldeles för lite uppror mot de dåliga lönerna och arbetstiderna. Det råder en flathet som är rent brottslig. Jag anser att alla lärare och framför allt blivande nyexade lärarstudenter borde göra gemensam sak med sjuksköterskorna. Vägra ta anställning under 30000 kronor.

    Underskrift av
    ANONYM STUDENT!
    # 99
    måndag, 30 april kl. 17:06
  17. Jonna Larsen
    Besökte i går vårt lokala shoppingcenter. I hälsokostaffären blev jag expedierad av den behöriga lärare som min son hade i år 1, i bokhandeln blev jag expedierad av den behöriga lärare jag hade hoppats att min son skulle ha i år 4-6 och i matbutiken blev jag slutligen expedierad av den behöriga förskolelärare min dotter hade i förskoleklassen. På hemvägen funderade jag på vilken butik jag skall söka jobb i när jag inser att jag inte kan fortsätta att jobba gratis!
    # 98
    torsdag, 26 april kl. 17:32
  18. Ellen Lundkvist
    Det är läge för att fightas för att få upp lönen på riktigt. Förhandla tufft och ta ut oss i strejk om det behövs...annars är det mycket tveksamt om det är värt att vara med LR...
    # 97
    onsdag, 25 april kl. 22:34
  19. Lars
    Det är inte lärarnas ansvar att göra "aktioner" längre. Det är Fackförbundet som ni måste göra sin uppgift i förhandlingarna. Om handling står bakom ord skall våra fackvalda förhandlare kräva den lön man nu propagerat för en längre tid. Är facken rädda för att ta ut oss i strejk? Är det hela ett spel för galleriet? Är facket inkompetenta förhandlare? Är de rädda att ta ut oss i strejk om nödvändigt? - det är frågar jag ställer mig om inte facket menar det de säger och rättar sin handling efter tungan. Jag kommer göra som BP gå ur facket och söka tjänst i annat land där yrket har en framtid!
    # 96
    onsdag, 25 april kl. 16:39
  20. Bengt Pärlhamn
    Vi är inte bara lågavlönade - vi är felavlönade! Jag lämnar både detta fackförbund och förmodligen också yrket om ni inte gör 10.000 mer NU i förhandlingarna. Så enkelt är det finns inget att skylla på! Det blir annars ta saken i egna händer att tillräckligt många kompetenta lärare säger upp sig och söker tjänst med ett riktigt lönekrav!!! Jag kommer att göra det!!
    # 95
    fredag, 20 april kl. 18:22
  21. anna
    Det är inte bara ingångslöner som måste höjas. Vi som har varit yrkesverksamma i ett antal år och fått stå tillbaka vill också ha del av kaka,
    # 94
    torsdag, 19 april kl. 17:31
  22. Thomas Silvennoinen
    Min första aha-upplevelse kom näst sista studieåret då mina rumskompisar som var teknikstuderande förhandlade sina ingångslöner gent emot 3-4 företag. Håkan förhandlade till sig en lön på 35000 kr per månad och en lägenhet på Lidingö. Ett år senare började jag min anställning i Tidaholm med en ingångslön på 18000 kr per månad (1986). Vi 51 betalade jag min sista faktura till CSN, 20 kr. Av ett studielån på 127000 kr blev återbetalningen med ränta ca 365 000 skattade kronor. Lärarutbildningen och ingengörsutbildningen var båda på 4,5 år. Jag undrar vad Håkan tjänar idag?( PS oranga kuvertet säger att jag får 13500 kr/mån, minus skatt, från staten om 11 år)
    # 93
    torsdag, 19 april kl. 15:37
  23. Jens
    Var står förskollärare i denna fråga?
    Förskollärare och lågstadielärare har också 4 1/2 - 5 års högskoleutbildning och en halv miljon i studieskulder. Ing[r de också i 10k+ rörelsen?
    # 92
    onsdag, 18 april kl. 00:06
  24. Martin Zingmark
    Våra ungdomar visar ju genom att inte söka lärarutbildningar i samma utsträckning som tidigare att yrket inte längre är attraktivt.
    Vi är inne i en ond cirkel där läraryrkets status försämras, eleverna går ut skolan med allt sämre kunskaper och lönerna släpar efter mer och mer jämfört med andra yrkesgrupper. Allt färre säker till lärarutbildningarna och konkurrensen om platserna är obefintlig.
    Politiker börjar bli medvetna om problemet. Men att vända den koloss som utbildningssektorn utgör i en riktning där relativlönerna ökar, statusen ökar, sökbilden till utbildningar förändras och framför allt att elevernas kunskapsnivå förbättras kräver framför allt ökande resurser.
    Det betyder mer pengar, massor av pengar.
    10000 kr mer per månad, javisst.
    Men vilka har vi med oss? Hur ska vi skapa en bild av att det är viktigt för Sverige med välavlönade lärare?
    # 91
    tisdag, 17 april kl. 14:36
  25. bengt kvist
    Svar till Steve: Man måste själv stava rätt, innan man klagar på andra."Föredöme" ett m.
    # 90
    måndag, 16 april kl. 14:05
  26. carina forsman
    Blir alltid lika förvånad över att det är ett sådant fokus på vår semester. Aldrig någonsin hör jag samma avundsjuka på statligt anställda som har 7 (sju) veckores semester men ändå reglerad arbetstid 40 tim/vecka.
    Dessutom kan jag inte ta ledigt under icke lovtid. Har helt enkelt inte råd då 1 veckas tjänstledighet kostasr mig 1,5 veckas löneavdrag. Detta tror jag få tänker på eller ens är medvetna om!!!!!
    # 89
    måndag, 16 april kl. 12:06
  27. Hans
    Antalet år i högskolan har inget med svårigheten att göra. Det är betydligt tuffare att ta sig igenom läkarprogrammet eller ett civilingenjörsprogram, trots att det är lika många år. Låt marknaden bestämma.
    # 88
    fredag, 13 april kl. 11:42
  28. Maria Dahlberg
    Även om 10.000 mer i lön är orealistiskt, så måste lärarnas löner upp till diskussion på riktigt! Vilka vill politikerna ha som lärare i framtiden? De som är studiemotiverade, engagerade med toppbetyg eller de som inte har så många andra yrken att kunna välja på? Med dagens löne- och arbetssituation urvattnas skolan på duktiga pedagoger (de flyr till andra, bättre betalda yrken) och skolan, som idag får mycket kritik, kommer att fullständigt fallera. Är det detta politikerna vill? Kanske Jan Björklund med följe borde auskultera en lärare i en vecka eller två (24 timmar/dygn), för att få en förståelse för allt det arbete vi lägger ner?
    Nej, det är dags att inse att allt hänger ihop; dåliga löner/dåliga arbetsförhållanden - sänkta resultat - omotiverade lärare - urholkad skola - urholkad internationell konkurrenskraft.
    # 87
    torsdag, 12 april kl. 10:34
  29. Marie
    Jämfört med andra yrkesgrupper med lika lång utbildning är vår lön ett hån. Så fort att lärare pratar högre lön sticker det i ögonen på folk, men inte när en civilingenjör med lika lång utbildning tjänar 10 000 mer i månaden. Jag tror mycket bottnar i att vi är "lediga så mycket" och ska vara nöjda med vår arbetssituation p g a det. Nej, strejk kanske skulle ge resultat....
    # 86
    söndag, 8 april kl. 12:08
  30. Pia
    Strejk i slutet av maj- det hade gjort ont! Men våra fackförbund skulle aldrig våga det, tyvärr.
    # 85
    fredag, 6 april kl. 11:26
  31. Pia
    Instämmer med samtliga om att löneläget för lärare är katastrofalt. Arbetsvillkoren ska vi inte prata om! Lärares huvudsakliga uppgift måste väl vara undervisning, men när man i ett avtal inte kan precisera en minsta möjliga planeringstid ( något som t.o.m. Avtalet för fritidsverksamhet rekommentativt reglerar) visar man att undervisningens kvalitet inte är prioriterad.

    I alla år som jag jobbat har det varit två saker som varit viktiga vid förhandling av avtal:
    LÖN
    ARBETSVILLKOR- tid för undervisning
    Dessa två har man aldrig lyckats med, så sorry, det kommer inte att ske denna gången heller!
    # 84
    fredag, 6 april kl. 11:21
  32. Lärarinneman
    Jag är gift med en NO-lärare på högstadiet. Jag ser vilket arbete hon lägger ned på sitt jobb. Hon är 60 år och arbetar heltid (och mer än det!) Detta arbete uppskattas bevisligen av eleverna och deras föräldrar, men uppenbarligen inte av arbetsgivarna. Hennes fackliga organisation (LR) har under alla dessa år inte lyckats höja lönen till en anständig nivå. Vad hon önskar idag är att LR äntligen tar krafttag. Hon ser t.o.m. fram mot att få strejka. Om inte annat ger det en välbehövlig vila några dagar. Kanske arbetsgivarna då också inser att lärarna är en viktig grupp. Pengar lär det väl finnas i strejkkassan?

    Om lärarfacken inte lyckas i förhandlingarna den här gången heller (och inte utlyser strejk) har jag rått henne att begära utträde ur sitt facket? Det höjer ju hennes bruttolön med c:a 600 kr/mån (om hon också går ur AEA, vilket torde vara riskfritt.)
    # 83
    tisdag, 3 april kl. 12:38
  33. Magnus Bjerner
    Fortfarande har ingen förklarat varför just Sverige av alla länder i västvärlden inte kan betala anständiga lärarlöner. Inte heller varför det skulle vara uteslutet med någon form av löneutveckling i yrket.
    # 82
    torsdag, 29 mars kl. 23:41
  34. Oskar
    Dags att pröva strejkvapnet, så att SKL förstår att vårt förbund menar allvar i sina krav. I slutet av maj månad när betygen ska sättas vore väl lämpligt, det skulle behövas för att sätta fokus på våra problem och ta initiativet från Björklunds snedvridning av skoldebatten.
    # 81
    tisdag, 27 mars kl. 14:32
  35. Elin
    Jag håller på att välja utbildning. Lärare verkar vara ett väldigt roligt arbete och jag skulle helst utbilda mig till gymnasielärare, men på grund av att man tjänar så dåligt så väljer jag att utbilda mig till civilingenjör istället. Tror att många tänker som jag. Om lönerna höjs så kommer fler söka lärarutbildningen!
    # 80
    söndag, 25 mars kl. 15:22
  36. K.Kaos
    Alla lärare oavsett inriktning borde få mycket mycket högre lön. Trots år av studier med avsaknad av lön, hårt arbete och studielån, tjänar vi mindre än en korvgubbe eller en hantverkare (inget ont om dem).
    Ändå har vi kanske världens mest viktiga yrke, åtminstone ett av dem. Vad är problemet? höj lönen nu.
    # 79
    fredag, 16 mars kl. 09:40
  37. Michael
    Självklart ska lärarna ha högre lön, efter 5-6 års studier har jag en lön på 25 000:- / Har dessutom andra utbildningar i botten, fyller 50 nästa år, arbetat heltit i 33 år är det rimligt, får jag ej en högre lön lämnar jag skolan för att söka mig i den privata sektorn. Något jag egentligen vill men är det rimligt att yrkesgrupper som saknar universítetsstudeier ska tjäna mer !!!
    Sverige börjar kunskapsmässigt bli en katastrof, elever som lämnar årskurs 9 har stora kunskapsluckor i svenska, matematik, ingen koll på kartgeografi.
    Statusen är noll man kan kalla lärare för vad som helst utan konsekvens, Men ska lärarna få hög status måste skolorna även satsa på skolledare, rektorer som är utbildade lärare och har koll på LGR 11, och inte som nu när många rektorer, skolledare kommer från fritids, förskoleklass och framförallt se till vi får en jämställd skola där både män och kvinnor arbetar, På förskolan, mellanstadiet är det övervägande kvinnor( beror det på lönen!) Finns det några män är det vanligtvis vaktmästare eller trä och metallslöjdsläraren
    Skärpning nu får det vara slut på löften och krav, kräv strejk så får vi se hur det övriga samhället fungerar om det inte finns en skola som lämna sina barn till !!!!!!!!!!!
    För ibland känns det som skolan blivit en barn och ungdomsgård där väldigt få lyckas med bra betyg,,,,,,någon som håller med
    # 78
    söndag, 11 mars kl. 08:54
  38. Lena Johansson
    Hur tänker ni, ledningarna i våra fackförbund, när ni hela tiden ropar ut att det är katastrof att ingen vill bli lärare och att det snart blir lärarbrist? På vems sida står ni egentligen? Vår eller arbetsgivarnas?
    Det vore väl riktigt bra, om det blev brist i yrket! Det skulle höja efterfrågan, status och lön. Se på läkarna. Deras fackförbund bromsar hela tiden intagningarna till läkarutbildningen.Det ger läkarbrist och stor efterfrågan, bra förhandlingslägen och höga löner. Lär av dem, för sjutton! Ju fler lärare som utbildar sig, desto svårare har vi att höja status och löner. Det är för mig alldeles självklart! Eller är ni rädda för att få färre medlemmar i registren? Då kan jag trösta er med att ni inte kommer att behöva betala ut särskilt mycket ur A-kassan heller.
    # 77
    lördag, 10 mars kl. 20:08
  39. Lena
    Jag förundras varje dag att vi som yrkeskår inte protesterar mot hur otroligt låg lön vi har. Jag hade bytt arbete direkt om jag kunnat. Jag är snart 40, ensamstående med två barn och kan inte leva på min lön utan hjälp från släkt och vänner. Katastrof!
    # 76
    måndag, 5 mars kl. 19:19
  40. Steve
    Har varit lärare i 10 år. Tycker inte alla lärare som skriver här förtjänar 10 000 kr mer i månaden, med så mycket stavfel, meningsbyggnadsfel, särskrivningsfel och andra språkfel som förekommer i den här tråden. Att vara lärare är också att vara ett föredömme. Jag är naturvetare men blir irriterad när till och med språklärare inte kan stava rätt. Förtjänar man då 10 000 kr i månaden? Jag nöjer mig med 5 000 nästa revision.
    Håller också med en tidigare skribent i tråden, lägg mer pengar på elever i form av fler lärare så minskar vår arbetsbörda. Jag kommer vara lika trött efter en skoldag oavsett lön.
    # 75
    torsdag, 1 mars kl. 22:59
  41. Anders H
    Tänk om alla pedagoger i hela Sverige hade så mycket extra pengar så att vi faktiskt skulle kunna gå ut i en vild strejk på en månad. Eller en gemensam sjukskrivning på två veckor. En vecka får man ta ut sjukskrivning själv och den andra måste man få ett läkarutlåtande för men arbetsgivaren betalar fortfarande. Mer sjukskrivning kan man inte ta ut eftersom man måste fråga Försäkringskassan om man får lov att vara sjuk (med t.ex. cancer och de kan svara nej!) så det är inte värt att riskera att bli nekad den inkomsten.
    Men Tänk om alla pedagoger bestämde sig för att vara hemma en vecka från jobbet för att få en högre lön. Det vore nåt! Då fick arbetsgivare, politiker, utbildningsnämnd o dyl veta hur det ser ut på skolorna när folk inte kommer till jobbet. Då kanske de skulle omvärdera pedagogernas arbeten och löner och det skulle finnas en möjlighet att ge pedagogerna tiotusen mer i lön NU! Det är viktigt att påvisa att pedagoglöner är ett betyg för att pedagogerna faktiskt gör ett samhällsviktigt arbete för att nya politiker, läkare, lärare, nämndemän osv ska kunna utvecklas från alla socialskikten o samhällena. Det är pedagogerna på fältet som gör jobbet som cheferna kammar hem sina löner med.
    # 74
    onsdag, 29 februari kl. 20:51
  42. Annelih
    Råkade skriva Fel: Efter 40 år i jobbet har nya pedagoger samma lön som den som har jobbat i fem år, är det rättvist.
    Ändring till: Efter 40 år i jobbet har nya pedagoger eller den som jobbat i fem år, samma lön, är det rättvist!?
    # 73
    onsdag, 29 februari kl. 20:36
  43. Annelih
    Tiotusen mer i lön för 45 timmar i veckan för att få de tio veckorna rekreation, javisst! Men jag tänker inte vänta i tio år eftersom det på tio år tidigare har gett 200kr i genomsnitt påökt. Jag tror inte att kommunen lägger på 35% lönepålägg till ALLA lärare möjligtvis till några populära manliga pedagoger eftersom de är så få, enligt facket o behöver stimuleras till jobbet. Men vi ensamstående kvinnor med barn att försörja (änkor t.ex), hur blev det såhär, vi skulle ju inte könskvotera....Strejkrätten tog facket bort på 90-talet liksom tarifflönerna som gav oss en bra slutlön. Nu är slutlönen tiotusen LÄGRE än en nybörjares lön! Vill ni ungdomar ha det såhär? Efter 40 år i jobbet har nya pedagoger samma lön som den som har jobbat i fem år, är det rättvist. Eller du har studerat, bekostat dina studier med samma summa som vad ett hus kostar, förlorat arbetsinkomst och därmed pension osv. men du får ingen mer lön att avsätta till din pension de sista åren när barnen vuxit ut ur hushållet. Var det detta samhället vi ville ha? Inte jag i alla falla. Jag har kämpat mig igenom alla 35 åren för att få någorlunda i pension men arbetsgivarna ger en inte ens en chans att visa vad man kan efter 240 univpoäng eller 8,5 års studier för att bli en ännu bättre pedagog och vad härliga elever jag haft och de gillade en och lärde sig en hel del pga mycket planering, fundering på stimulerande lektioner och på att jag gett ett salutogent bemötande.
    # 72
    onsdag, 29 februari kl. 20:31
  44. Andreea
    Ni pratar om löner. Jag ska säga bara en sak till er. Min granne jobbar som vanlig arbetare på ett företag i Gislaved. Jag jobbar på en skola. Han är lika gammal som jag är, 33 år. Jag har 11 år högskoleutbildning, medan han har bara gymnasiet. När det gäller lönnen har han 23 000 i lön. Jag har samma lön. När han kommer från jobbet, äter han, umgås med familjen och sedan tittar han på TV. På helgen träffar han sina kompisar och ha roligt. Vad gör jag? Skriver omdömen, förbereder UTV, föräldramöte, rättar prov, förhör, planerar inför nästa vecka, m.m. Det här händer varje dag och under helgen. Jag har knappt tid att tillbringa med min familj eller att träffa mina kompisar. Det finns många personer som tror att det här yrket är den lättaste i världen. De tänker bara på att vi har så mycket ledighet och den endaste som vi gör är att prata hela tiden. Vi får ingen respekt från elever, föräldrar och skolledningen. Alla behandlar oss som vi skulle vara en trasa som man torkar golvet med. Det lönar sig att vara lärare? NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tror ni att vi får en höjning på 10 000 i månaden? Det får ni glömma! Ingen bryr sig om oss. Vi är bara exploaterade och undervärderade. Varför tror ni att massa lärare väljer ett annat yrke? För att man får bättre betald, bättre behandling, respekt och inflytande. Det finns många lärare som har inte möjlighet att försörja sig med lönnen som man får. Många politiker säger att utbildningen i Sverige blir sämre och sämre. Självklart att det blir så. Skolarna anställer många obehöriga lärare och struntar fullständig i lärare som är behöriga och arbetslösa. Vi är utsatta varje dag och alla behandlar oss som vi skulle vara ett par idioter som försöker tvinga någon att lära sig något. Man ger massa rättigheter till elever och föräldrar och inga rättigheter till lärare. Det är kontakterna i referenslistan som gäller och inte kompetensen.
    Jag jobbade i mitt hemland som lärare i 8 år. Jag fick fast jobb efter en examen som grundskollärare. Här finns ingen sådan. Man får eller inte får jobb om arbetsgivare tycker om arbetstagarens ansikte eller om det är någon i referenslistan som kan var till hjälp för skolan/rektor i framtiden. Jag var respekterad av mina elever, deras föräldrar och skolledningen. Jag flyttade till Sverige när jag gifte mig. Jag kämpade i 3 år för att värdera min utbildning. Jag har inte lärt mig något nytt under den här utbildningen för ni ligger på en mycket lägre nivå en den som finns i mitt hemland. Jag fick skriva min lärarexamen en gång till med en student till. En lärarexamen på 50 sidor som inte kan jämföras med min lärarexamen på 300 sidor som jag gjort själv i sex månader i mitt hemland. Jag jobbade både på gymnasiet och på grundskolan. Exempel: En elev som är i årskurs 9 som läser matematik är på samma nivå som en elev i årskurs 5 i mitt hemland. Ni har ingen gissning av vad undervisning och didaktik betyder . I Sverige finns ingen respekt för lärare och ingen undervisning . Ni kan inte uppskatta en lärare som gör sitt jobb jämfört med en annan lärare som gör ingenting.
    Så tänker jag efter jag bott 6 år i Sverige.
    # 71
    fredag, 17 februari kl. 23:10
  45. Andreas
    "Lärargruppen" för stor, släpp lärarförbundet och våga stå upp som eget förbund.
    # 70
    torsdag, 16 februari kl. 21:52
  46. Kjell Tormod
    10 000 kr är realistiskt. Om 20 år kommer lärarna ha cirka 10 000 kr mer per månad än vad de har i dag.
    Frågan är hur LR skall hantera medlemmarnas besvikelse när det bara blev en 500-lapp mer i månaden – den här gången också.
    # 69
    lördag, 28 januari kl. 18:38
  47. Så här är det... Det är inget snack om saken... Lönerna skall upp ordentligt NU... Inte sen... Nu! Arbetstiderna skall regleras NU... Inte sen... Vi har svaga och veka förhandlare... Det är jävligt enkelt som jag ser det... Lägg ett förslag på bordet och kräv att de går med på det... De får leta upp pengarna helt enkelt... Går makthavarna inte med på det så går båda facken ut i strejk... Det är så enkelt... Tycker att vi lärare är riktigt dumma i huvudet som går med på detta... Det är PINSAMT hur lite pengar vi tjänar... Vi är så sjukt undervärderade... Pengarna skall fram nu... Inte sen... Nu! Ordna det...
    # 68
    fredag, 27 januari kl. 17:18
  48. Bara en lärare
    Läraryrket är klart undervärderat, alla verkar ha en åsikt och "vet" hur det är i skolan bara för att de själva gjort det. Jag har en känsla av att sk "dåliga" lärare troligen är de som lägger in exakt den tiden som de tycker att jobbet är värt med tanke på den lön de flesta lärare har.. men det är bara en gissning så klart. Kommunerna får de lärare de förtjänar - vill man inte betala sjysst lön så får man inte heller lärare som vill lägga in det där extra.
    # 67
    fredag, 27 januari kl. 17:08
  49. Kjell Tormod
    10 000 kr är realistiskt om LR gör en punktinsats för gymnasielärarna och fram för allt lärare i matematik och naturvetenskapliga ämnen. Utbildningsplatser i dessa ämnen står tomma eftersom naturvetarna väljer helt andra utbildningar som ger betydligt bättre utdelning . Det är gymnasielärarna som de senaste 20 åren fått betala löneutjämningarna i skolan och det är gymnasielärarna som har haft den sämsta löneutvecklingen av alla kommunanställda.
    Dags för LR att våga öka löneskillnaderna mellan de olika lärargrupperna – trots hårt motstånd från Lärarförbundet. Dags för LR att våga tänka nytt.
    # 66
    fredag, 27 januari kl. 11:31
  50. Jonne
    Jag är (teori)lärare och jag blir ärligt talat förbannad om jag får 10,000 kr mer i månaden. Om dessa pengarna finns så ge det till eleverna. Vad vi behöver i skolan är fler lärare, mer tid åt varje elev, mer aktiviteter, fler studieresor, bättre mat, finare lokaler, anpassningar efter så många olika sorters behov det bara går, bättre teknologi, bättre undervisningsmaterial! Många skriver att yrket idag är för tungt, det blir inte lättare med högre lön! Fråga dig själv vad hade gjort klassrumsmiljön och skolan bättre? Inte är det högre lön till lärarna det borde varenda välutbildad lärare förstå. Eleverna stimuleras inte av våra löner. Det är viktigare att man vidareutbildar lärare än att höja nivån på utbildningen i sig eftersom att utvecklingen går framåt och nya saker anses viktiga över åren, senaste forskningen etc. Jag har inte haft kolleger som inte brytt sig tillräckligt och man bryr sig absolut inte mer för att man har en högre lön. Ja det finns dåliga lärare, det finns dåliga läkare också, en hårdutbildning och en hög lön gör inte människor bra på att möta människor. Läraryrket behöver ingen prestige bara mer resurser. Lärare som bryr sig och vill väl finns det gott om redan. Om det behövs mer pengar för att locka yrkeslärare så är det en helt annan sak, öka då de lönerna. För det är inte direkt brist på teorilärare nu. Vi slåss om jobben, vi tar halvtidstjänster, tillsvidareanställningar, vi får jobb på skolor som ligger långt bort, i områden där vi kanske inte trivs och inte passar in. Men om vi bara hittar ett fast jobb då håller vi kvar, för det är så svårt att få. Jag har dessutom lätta ämnen att få jobb genom i jämförelse med andra, jag tycker synd om svenska/historia lärare. Nej vi behöver inte fler lärare och högre lön. Var ska pengarna tas ifrån? Eleverna? Sjukvården? Ska vi börja ha klasser med 45-60 elever för att finansiera detta? Det klarar ingen oavsett hur hög lön man har. Ska skolan bli bra i Sverige så spendera då pengarna på eleverna först. Finns det sen lite pengar över till oss lärare så är det såklart alltid välkommet.
    # 65
    torsdag, 26 januari kl. 22:48
  51. Melvin Bobbo Slacke
    Ska endast ingångslöner omfattas av lönehöjningsförslaget? Vi andra då? Som har dragits med skitlöner hela vår yrkeskarriär? Ska vi stå och titta på när nybörjare får högre ingångslön än vad vi får i slutlön? Mycket dåligt förslag.
    # 64
    tisdag, 24 januari kl. 14:55
  52. Kjell Tormod
    10 000 kr är inte orealistiskt om 10 – 15 år i bästa fall.
    Att strejka är inte realistiskt. Det är ”otidsenligt” som en av LR:s förhandlingschefer sa.
    Dags för LR att ändra taktik. För drygt 20 år sedan kom ett förslag från en ledamot i LR:s dåvarande styrelse.
    Ledamoten föreslog att LR aktivt skulle avråda studenter från att bli lärare. Det finns hur många skäl som helst: låg status, usel lön, lång oreglerad arbetstid, usel arbetsmiljö, inga karriärmöjligheter och ständiga trakasserier från SKL. Självkritiskt kan LR också upplysa om att förbundet inte gjort några som helst framsteg när det gäller lärarnas arbetstider och löner de senaste 20 åren.
    LR kan agera på utbildningsmässor, lärarhögskolor och i media.
    Nu får det vara nog. Dags alltså att slå näven i SKL:s förhandlingsbord och inte vända den andra kinden till - som alla andra gånger tidigare.
    # 63
    torsdag, 19 januari kl. 22:52
  53. Jonny
    Nu har jag varit med som grundskollärare sen 1972 då lönerna var betydligt bättre likaså statusen i yrket. Inte konstigt att det knappt finns några manliga sökande till yrket längre. Detta drabbar skolan ! Det är en skandal att vi som betalande medlemmar inte tagit till stridsyxan tidigare dvs strejk över hela landet. Det kanske ger de kommunala arbetsgivarna en riktig chock vilket de behöver. Oavsett stadier man undervisar på så bör det ske ett mycket kraftigt lönelyft för samtliga lärare. Flykten från läraryrket har bara börjat den kommer att öka. Satsa även på arbetsmiljön arbetet i skolan. Större krav och tuffare regler för de som inte kan följa det regelverk som varje skola satt upp.
    # 62
    torsdag, 19 januari kl. 22:15
  54. David
    Det är tråkigt att man är tvungen att lämna ett yrke som man älskar för att kunna försörja sin familj.
    # 61
    torsdag, 19 januari kl. 19:23
  55. Ingvar Svensson
    Det är framförallt lärare med högre utbildning på högstadiet och gymnasiet som ska ha en kraftig löneförhöjning denna gång ! De har fått stå tillbaka till förmån för lärare på de lägre stadierna under en lång följd av år. Det säger sig självt att en löneökning på 10.000 kr / månaden för varenda person som utför någon form av undervisningsarbete är totalt orealistiskt. Ju högre utbildning, desto högre lön ! Så var det förr, och så bör det bli igen.
    # 60
    torsdag, 19 januari kl. 11:49
  56. Björn
    Visst finns det flera lärare som värda någon tusenlapp mer än de har idag!!
    Men det finns också massvis med lärare som skall vara riktigt nöjda med den lön de har och att de överhuvudtaget får lov att vara lärare!
    Så ta bort en tusenlapp eller tre ifrån alla dessa fruktansvärt dåliga lärare och ge motsvarande till de som är bra lärare, så har vi löst problemet som LR tar upp!
    # 59
    onsdag, 18 januari kl. 23:06
  57. Johan
    Martin/////

    Vad jobbar du med? Finns det dåliga arbetstagare i ditt yrke och innebär det då att du anser att du inte ska få den lön du förtjänar sett till din arbetsinsats?

    Vore väldigt glad över ett svar på det.

    Varit hos många totalt odugliga läkare som nästan varit farliga för mig med sina fel. Bör deras löner sänkas? Sänker man dem?
    # 58
    onsdag, 18 januari kl. 17:52
  58. Johan
    Jag har nu arbetat som lärare i 1,5 år. Varje dag får jag höra kommentarer och fördomar från alla inklusive familjemedlemmar. Jag har den absolut lägsta lönen i min familj på 8 personer men den överlägset längsta utbildningen. Jag kommer att söka in till polisutbildningen eftersom jag inte tycker att yrket är rimligt. Jag har studerat til lärare och inte till att städa mitt klassrum för att spara pengar i kommunen. När jag skaffar familj kommer jag aldrig kunna lägga den tid jag lägger nu. Sorgligt för jag tycker verkligen om mina elever och jag ÄR en bra lärare och gick ut mina utbildningar med högsta betyg. Det är inte okey att gå från jobbet med huvudvärk varje dag eller att fundera på vad det är för ringande ljud man har i öronen på helgerna. Mina elever som är invandrare frågar ofta mig varför någon i det här landet vill bli lärare. Vem vill jobba i det här säger de alltid. De ber mig ibland att varva ner för att de ser vilken arbetsmängd man har. Jag är 26 år. Är det okey?

    Mest besviken är jag på er i lärarnas riksförbund och lärarförbundet. Ni vågar inte sätta hårt mot hårt. Ni vågar inte stå upp för oss och jag tror inte det bli annorlunda den här gången. Det blir något dåligt mellanting som inte efterlevs. Men varför skulle ni bry er? Ni har väl okey arbetsvillkor?

    Jag är trött på att skolpengen går till kommuntjänstemäns koferenser, snöröjning och fina statyer i vår stad. Det är ett skämt.

    Jag kommer att byta yrke och aldrig se tillbaka. 1, 5 år tog det att bränna ut mig. Hur länge orkar ni med detta?
    # 57
    onsdag, 18 januari kl. 17:49
  59. Martin
    Varför inte definiera lägstalöner och snittlöner?
    Jag tycker att lärare ska ha betalt för sitt arbete men om en lärare idag tjänar 28.000 så tycker inte jag att de ska ha 38.000. Så bra är de inte. Tro mig jag känner mer än en lärare som inte ens borde ha 28.000. Tillgång och efterfrågan styr i alla andra yrken och det bör väl fungera i läraryrket också. Se först till att eleverna får den utbildning de förtjänar genom att lärare inte får rätta egna elevers prov eller sätta betyg på dem. DÅ ser vi vilka lärare som ska ha mer lön
    # 56
    onsdag, 18 januari kl. 11:32
  60. Bengt Sundell
    Strejk är det enda SKL förstår- tyvärr. Det är det enda vi har kvar.
    # 55
    tisdag, 17 januari kl. 09:16
  61. Malmö
    Om du har dålig lön, gör som jag, bytt kommunen och höj din lön. Två kommuns bytte i augusti och nu i januari gav mig ca 6 000 kr högre lön då jag tidigare jobbade i en och samma skola under 11 år. Det lönar sig inte vara lojal till egen skola i så fal du inte är rektorns bästis ;)
    # 54
    lördag, 14 januari kl. 12:56
  62. Mikael Andersson
    Om det gäller ett generellt påslag så är jag med men om det som nu ska skötas individuellt så struntar jag i detta upprop - jag har redan usel lön och vårt fack gör absolut inget för att hjälpa mig med att få ett där jag kan få reda på vad jag ska göra för att höja min lön. På min arbetsplats i Botkyrka så är det vän- och släktskap som avgör vilket lönepåslag man får..
    # 53
    torsdag, 12 januari kl. 10:08
  63. Ann
    Jag är inte "bara" lärare utan också kurator, psykolog, familjerådgivare, extra mamma, chaufför, mm. samt med en 7 dagars vecka där kvälls och natt tjänstgöring inte är ovanligt. Det är bara att konstatera att lönen är ett skämt. Det nya är nu att jag efter 28 år i yrket ska bekosta min ev fortbildning själv till stor del, var är logiken i detta?
    # 52
    måndag, 9 januari kl. 22:10
  64. Kjell Tormod
    10 000 kr är att ge medlemmarna falska förhoppningar.
    Om vi skall vara realistiska blir det i bästa fall 500 kr – 1000 kr beroende vilken relation man har till sin rektor. Det motsvarar ca 3 % som den övriga arbetsmarknaden fått. Men 3 % är långt över vad kommunerna satt av för de nya lönerna. För att finansiera löneökningar ”måste lärarna utnyttjas mer, till exempel genom att de är fler timmar i klassrummet”, sa kommunalrådet i min kommun enligt ett uttalande i lokaltidningen.
    Det betyder att lärarna får finansiera sina löneökningar genom mer arbete i större grupper.
    # 51
    måndag, 9 januari kl. 10:48
  65. Eric S
    Kom igen LR! Var tuffa! Stå på er! Backa inte ur! Vi Litar på er/ ES
    # 49
    fredag, 6 januari kl. 22:07
  66. Göran Eriksson
    Läralönerna i skamligt låga. det är svårt att motivera eleverna till att anstränga sig i skolan när de vet att det kommer att tjäna mer som rörmokare än om de utbildar sig till lärare. De skrattar åt oss och tycker vi är dumma i huvudet... Hade vi haft 10 000 kronor mer i lön hade fler elever respekterat läraryrket och fler hade kunnat tänka sig att arbeta i skolan. En del smarta och duktiga individer skulle välja att bli lärare vilket skulle leda till att vi fick bättre lärare. idag blir många lärare för att de inte kom in på sitt förstaval. Hur motiverade är de när de kommer ut till ett jobb med dålig lön? Jag anstränger mig i alla fall mindre eftersom lönen är dålig.
    # 48
    onsdag, 7 december kl. 21:33
  67. Yvonne Lindbom
    Jag har sammanlagt 9,5 år utbildning de sista 4 åren med lärarexamen. och vad fick jag i lön efter 20 år i yrket... 25.300.. tack så mycket.. jag har ca. 4 år kvar till pension???? var det värt detta???
    # 47
    torsdag, 24 november kl. 11:02
  68. Ulrika Erlandsson
    Att arbeta med barn och få vara med i deras utveckling är ett arbete att vara stolt över.
    Lönen där emot är ett stort skämt!
    Hur vågar man vara så likgiltig inför vår arbetssituation och vår lön.
    Vår arbetsgrupp är alldeles för lojal mot skolan, kommunen, alla barn/föräldrar. Kanske rent av fega eller trötta på att förklara för andra hur viktigt det är att Sverige börjar tro på skolan och oss som arbetar där. Vi vet att vi kan, vi sliter hårt för det. Men vem säger det!? Inte ens vi själva.... .
    # 45
    tisdag, 4 oktober kl. 21:40
  69. Ola Hjärpe
    Högre lön = högre status = en mer rättvis lön i förhållande till utbildningsnivån som faktiskt krävs för jobbet och som många av oss har uppfyllt med råge. (Många adjunkter på gymnasiet har gedigna ämnesstudier utöver vad som krävs för yrket).
    Bara denna enkla åtgärd som höjd lön skulle få till följd att såväl elever, föräldrar som skolpolitiker skulle ha mer respekt för även en lärares kunskaper och yrkeskunnande. Idag är förhållandet alltför ofta totalt respektlöst. Vem gagnar det egentligen? Svar: Ingen.
    Det är kört i botten.
    Hade man kunnat förutse detta redan då man gick in i detta yrke för över 20 år sedan, hur långt man skolpolitiskt faktiskt varit beredd att köra detta yrke i botten, med kommunalisering och allt negativt det inneburit för lärare, så hade jag aldrig valt att bli lärare. Jag skäms över att jag varit så dum att ha gått den långa vägen för att bli lärare i naturvetenskapliga ämnen, så som detta yrke har körts i botten i vårt land, med stöd av så kallat "ansedda pedagoger", (mer politiskt tillsatta än innehavare av faktiskt kompetens).
    De besparingar som gjorts på oss och det jobb vi sliter med dagligen har istället gått till att höja lönerna för andra grupper i kommunerna.
    Resultat: Totalt haveri för utbildningssystemet i Sverige. Skräpstatus för lärare med allt negativt detta innebär. Egentligen är alla förlorare på detta. Men tyvärr inser inte de som skulle behöva inse detta: Alla de negativa konsekvenser detta inneburit för utbildningssystemet och allas vår framtid i stort.
    Det är knappt man ens orkar bry sig längre!


    # 44
    fredag, 30 september kl. 10:08
  70. Anna-Lena Wallin
    Högre löner är ett krav om man ska fortsätta arbeta som lärare. I min kommun har man högre lön om man kör sopor än om man har utbildat sig till lärare och arbetar med barn i åldrarna 7 -14 år. Dessutom har man satsat både tid och pengar på studier i många år. Det skiljer 2000 kr mellan mig och en outbildad assistent som tar hand om elever som inte klarar skolsystemet. Själv har jag mentorsansvar med tuffa elevvårdsärenden och regelbundna utvecklingssamtal, tre ämnen att ansvara för i åk 6, 120 unikumomdömen samt LPP:er, dexter, mail, föäldrakontakter, 20 Åtgärdsprogram att vara delaktig i, 8 samarbetskollegor i olika ämnen att hinna samtala med, möten med specialpedagoger och annan elevvårdspersonal, lgr11 i SO, SV och Eng- att vara påläst och insatt och delta i skolutveckling. Är man sjuk ska man helst planera och när man kommer tillbaka så har man dubbelt att göra. Planering och uppföljning samt rättning ska väl också göras?? Paus, det tar man i samband med lunch och friskvårdstimmen fryser in ännu ett år. Man behöver inte vara matematiker att räkna ut att man inte kommer hinna allt detta men vilka andra yrkeskategorier jobbar gratis? Nä vi har ju våra lov eller hur? Själv tar jag gärna en vanlig semestertjänst med paus och lunch samt övertid när jag slutat! Timlönen är såååå jäkla låg om man även inräknar föräldramöten och annat kvälls- och helgjobb som man inte får betalt för. Ungdomar som åker till Norge och sitter i mataffärers kassor som sommarvikarier har bättre betalt än vad vi har som jobbat 10 år inom den kommunala grundskolan. Lycka till i framtiden, kommer inte finnas en vettig människa som ställer upp på detta!
    # 43
    torsdag, 29 september kl. 20:08
  71. Christoffer Ratcovich
    Hej!

    Är nu äntligen färdigutbildad bildlärare. Precis fått jobb, dock är det i enlighet med resten av Sveriges lärarlöner.
    Vi måste se till att lyfta lärarnas status ordentligt. Som jag ser det motsvara inte Sveriges löner den utbildningstid som vi har idag. 10.000:- i månaden ger inte bara högre status till yrket utan kan ge motivation till vi som arbetar.
    Gör Sveriges barn en tjänst och se till att en av samhälles byggstenar inte försvinner.
    # 42
    torsdag, 29 september kl. 20:07
  72. Olle
    Får 50% i lön vilket innebär en undervisningstid på ca 54% av gamla usken, i övrigt förväntas jag ställa upp till 100%; som studiehandledare, som konferensdeltagare, som projekthandledare, på friluftsdagar, på fortbildningsdagar, etc, helst fem dagar i veckan. I lönesamtal ges beskedet att jag som "halvtidare" inte kan bidra lika mycket till skolans utveckling som mina "fullt" arbetande kollegor och därmed blir mina löneökningar "per automatik" än lägre än kollegornas. Oj, vad man känner sig sedd och uppskattad.
    Under snart trettio års lärargärning har jag på lektionstid haft besök av en chef/rektor EN gång i nästan fem minuter!
    # 41
    torsdag, 29 september kl. 18:52
  73. Margit Åberg
    Jag har hög arbetsmoral och gott om energi men valde att gå ner i tjänst från 100% till 80% för att ge mig själv lite mer luft och ett andningshål att hämta kraft ur. Detta läsår arbetar jag istället 1030 i undervisningstid, ingen tid för planering och är dessutom klasslärare med bibehållen lön? Arbetsbördan är på tok för hög, känns som att de som arbetar deltid får "skylla sig själv" dvs gör samma jobb som heltid men få betalt för deltid, suck vad trist :-(
    # 40
    torsdag, 29 september kl. 17:08
  74. Willy Bratne
    Halloj!
    Hur skulle det vara med en vettig arbetsbeskrivning? Vi lärare gör allt studierektorer och kanslister gjorde förr. Tydligen litar inte arbetsgivaren på att vi gör ett heltidsjobb eftersom vi hela tiden åläggs nya arbetsuppgifter utan att något tas bort.
    Ex. När ska vi få tid att sätta oss in i de nya lagarna och de nya läroplanerna, vart ska tiden tas? Kan arbetsgivaren hävda att vi ska göra det på förtroendetiden? Eller är det bara ett smygargument för att ha helkoll? Ha en fortsatt bra facklig höst, ställ krav som är genomförbara, och vidta åtgärder om arbetsgivaren inte lyssnar. Vi är rätt många som är missnöjda...
    # 39
    måndag, 26 september kl. 06:59
  75. Har 8 månader kvar på lärarutbildningen mot årskurserna 1-6. Ser fram mot arbetet som pedagog, att få ha en egen klass.

    Dilemat för mig är att vid sidan om studierna är jag tjänstledig från ett kryssningsbolag där jag arbetar som gästvärd med fokus på barnunderhållningen. Jag är 24 år, och min månadslön ombord är 24500 kr utan att ha gått någon utbildning. Ingångslönen som lärare i Göteborg ligger på 21500 kr. Hur motiverar jag en lönesänkning på 3000 kr i månaden? För att arbetet är roligare? För att jag får sommarlov? Arbetar jag ombord som Gästvärd, arbetar jag 7 dagar och är ledig 7 dagar. Även där har jag daglig kontakt med massor av barn. Det handlar inte om att vara ledig. Mitt arbete är roligt ombord.

    Att arbeta som pedagog handlar om att vill vara med att skapa morgondagens samhälle, att dela med mig av min passion till eleverna. Att få följa utvecklingen hos varje individ och se när koden knäcks.

    Lärare anses som Sveriges viktigaste yrke. Varför visas inte det? Varför skär de ner på personalen i skolorna? Varför skall eleverna få tillbringa tid i stora klasser där eleverna sliter ut varandra/läraren och läraren slits ut för att det är inte möjligt att ge allt till en så stor grupp samtidigt. Varför skall det inte löna sig att utbilda sig och få mer i plånboken? Skall jag kasta min utbildning i sjön? Vi lever i en verklighet/samhälle där plånboken styr. 3000 kr mer i månaden är mycket på en redan liten lön. Varför skall jag avstå från dem?

    Förhoppningen var när jag började studera på lärarprogrammet att yrket skulle stiga som aktoritet i vårt land, både som yrke och i lön. Inte tvärtom.

    Lärare vs barnunderhållare? Vilket borde privilegas med en högre lön? Om 8 månder tar jag min examen, men vilket arbete kommer jag att välja? Sjukt att ens behöva tänka tanken!!
    # 38
    onsdag, 14 september kl. 17:16
  76. Margareta Melin Ståhl
    Klart jag skriver under detta uppropet! Dags att uppgradera läraryrket!
    # 37
    tisdag, 13 september kl. 19:34
  77. Stina
    Jag tycker att vi alla ska vägra att plocka ut våra legitimationer om den inte medför ett rejält lönelyft!
    # 36
    torsdag, 8 september kl. 20:01
  78. Magnus Gustafsson
    Håller helt med ! Vi måste gemensamt göra något åt situationen. Ett upprop måste engegera alla om det ska ge effekt. På namninsamling.com (sök på lärarupproror) finns ett upprop som samlar lärare från hela landet. Sprid detta ! Skriv under !
    # 35
    onsdag, 7 september kl. 07:30
  79. Ewa Persson
    Nu får det väl vara nog! Hur länge ska vi finna oss i det här!? DET ÄR DAGS FÖR STREJK!!!
    # 34
    måndag, 5 september kl. 20:17
  80. Lärare har behövt så som alla grupper i vårt samhälle vidareutbildning. Vad jag lärde mig snabbt i svenska skolan var att inte delta i vidareutbildning som var roligt o givande i Finland. Lärarna och deras företrädare har avstått från detta krav. Lönerna har halkat efter. Status är jag inte stolt över heller som jag var i Finland. Dags att lyfta lönen, status och krav på lärarnas vidareutbildning !
    # 33
    måndag, 5 september kl. 16:46
  81. Ingela
    Det är tragiskt att ett land som Sverige som säger sig värna om jämställdhet ändå tycker att det är okej att lärarna (mestadels kvinnor förstås) ska jobba för pinsamma skämtlöner. Jag blir så förbannad över att mitt yrke, som jag utbildat mig för i 4.5 år, värderas i småpotatis. Det är dags att strejka om inte något görs.
    # 32
    onsdag, 31 augusti kl. 20:09
  82. Susanne
    Det är dags att vi börjar få uppskattning för det vi gör! Allt prat om att vi har det viktigaste jobbet, men det måste synas på lönekontot också!!
    # 31
    onsdag, 31 augusti kl. 13:17
  83. Barbro Hedemalm
    Vi måste göra något radikalt för att höja lönerna.
    Sedan ska vi avkommunalisera skolan, dvs, skolan tillbaka i statlig ägo.
    # 30
    måndag, 22 augusti kl. 17:15
  84. Jessica
    Glöm inte förskollärarna/ lärare för förskolan. Deras utbildning är lika lång som vissa av grundskollärarnas och lönerna är katastrof. Det göras ingen större skillnad på förskollärare som har 3-3,5 års högskoleutbildning och barnskötarna som har gymnasieutbildning. Oftast skiljer lönerna på 1000 kr, de tusen som går till CSN för den som har studielån för sina högskolestudier. Färskollärarutbiödningennär viktig! Gör den viktig! Ska det bara vara "passa barn" slopa utbildningen! Unga människor luras till en utbildning som inte ger dem något mer i lönekuvertet eller i arbetsuppgifter. Utbildningen ger enbart kunskaper för förskolläraren själv, men mannfår inget döende kunskaperna!
    # 29
    söndag, 10 juli kl. 22:34
  85. Marita
    Jag tror att det har gått inflation i skola och utbildning. Svenskar värdesätter inte skolan och anledningen är, tror jag, att skolan är så självklar. Som luften vi andas. Därför måste vi diskutera varför vi har en skola och vad den ska bidra till i dagens samhälle. Därpå kan lärarens lönen eventuellt höjas.
    # 28
    fredag, 8 juli kl. 15:50
  86. Daniel Lärare
    Menar vi allvar med vårt krav på högre lön är det dags att sluta mesa. Använd strejkvapnet! Jag vet att det provats förr med magert resultat och jag har hört motargumentet: "När lärarna strejkar sparar arbetsgivaren pengar". Men det gäller naturligtvis att strejka vid rätt tillfälle. Förslagsvis när betygen ska sättas. Sätts inga betyg kommer inte någon antagning till gymnasiet och högskolorna att kunna ske. Elever och föräldrar kommer att reagera. Trycket på arbetsgivaren att gå oss till mötes kommer att vara enormt.
    # 27
    tisdag, 28 juni kl. 01:29
  87. Karin
    Kan bara instämma med övriga arga röster. Det viktigaste i nuläget är att omgående planera för motåtgärder för att visa vår arbetsgivare"kommunen" att vi accepterar inte att år ut och år in behandlas som slavar. Vi som jobbar på golvet tvingas accepera administratörernas pappersfrossa och dokumentationshysteri. Det är inte föräldrarnas krav i första hand utan byråkraternas sätt att motivera sin egen existens. Själv är jag satt att utveckla ca 400 ungdomar på en arbetstid som borde vara 45, men som i praktiken blir 55 till en lön som ligger ca 3500-4000 högre än den unga läraren. Detta efter ca 30 år tjänst. Vilken härlig morot för en ung människa att streta i en tung arbetsituation och få några tusenlappar som tack för långt slit. Nä, det enda rätta vore att inleda alla lärarutbildningar i höst med en rejäl protest. Det är nu alla måste säga ifrån.
    # 26
    måndag, 27 juni kl. 15:01
  88. Katarina Adolfsson
    Jag reagerade när jag i senaste numret av Skolvärlden såg redovisningen av skillnaden i antal kronor mellan en lärares och en politikers lön.

    Jag anser att lärarlönerna måste höjas, för att harmoniera med kravet på lärares utbildning. För något år sedan redovisades de dåvarande politikernas utbildningsnivåer, vilka jag redan då tyckte var skrämmande låga. Ett högre antal politiker hade inte ens gymnasiebetyg. Jag frågar mig hur detta går ihop med deras höga löner? Samtidigt som kravet på lärare är att man skall ha universitetsutbildning, men sedan inte får lön därefter. Detta är inte logiskt och helt ohållbart.
    # 25
    fredag, 24 juni kl. 22:43
  89. Christina Karlsson
    10 000 mer i månaden skulle locka fler kompetenta personer, framför allt män, att söka lärarutbildning. Som det är nu riskerar ( är på väg)även läraryrket att bli ett kommunalt kvinnligt lågstatusyrke med dålig löneutveckling, och sämre arbetsvillkor. Kommunala arbetsgivare har ju en tendens att låta de anställd få fler arbetsuppgifter än vad de är utbildande för!
    10 000 mer i månaden ger även oss lärare en status värdig den långa akademiska utbildning vi har. Efter studierna vågar vi säga - jag är lärare!
    # 24
    söndag, 19 juni kl. 14:29
  90. Marianne Fors
    Om man lägger på 10000-15000 per månad rakt av för varje adjunkt, har man ett rimligare utgångsläge än nu. 10000-15000 mer i månaden innebär per automatik en mycket högre status och därmed en helt annan inställning från både elever och föräldrar, vilket i sin tur medför att fler duktiga och engagerade människor vill utbilda sig till lärare, och då kan vi också få de välutbildade ungdomar som samhället behöver. Gymnasie- och högstadielärarnas löner borde höjas NU, och det borde ske genom statens försorg.
    # 23
    fredag, 17 juni kl. 23:56
  91. Anna
    Jag är blivande lärare och jag valde denna yrkesbana trots den dåliga lönen för att det här verkligen är vad jag vill göra, men redan nu under utbildningen känns det som att man kämpar i underläge. Jag kommer att ha sammanlagt över 7 års högskoleutbildning och erfarenhet när jag tar examen, och då har jag ändå redan planerat att läsa mer så småningom. Men alla dessa år av akademisk utbildning verkar inte betyda något alls, och arbetslivserfarenhet verkar inte heller betyda någonting eftersom det inte spelar någon roll hur många år lärare jobbar och sliter - de tjänar ändå inte ens i närheten så mycket som andra med lika lång utbildning. Eller ännu värre - andra helt utan utbildning som valt andra yrken där uppskattningen för deras arbetsinsats tydligare visar sig i lönekuvertet.

    10 000 kr mer är absolut inte för mycket begärt - med tanke på hur många år lärare har varit underbetalda så anser jag att det är det minsta vi kan begära. Fina ord om att vi har det viktigaste yrket räcker inte längre, det måste visa sig i siffror.
    # 22
    måndag, 13 juni kl. 10:43
  92. Lizmari Svensgård
    När man tänker på sin lön blir man bara ledsen som lärare. Jag har 7 års akademiska studier, 1 års forskarutbildning max poäng lärarlyftskurser, arbetar på gymnasiet med lärarexamen från -97 och tjänar 24000 kr. Det är ett skämt. Facket (jaa LR) hävdar att jag ligger normalt! Lönesamtal känns förnedrande och jag skäms över min lön för andra. Men jag älskar arbetet. Hittills har jag gått och hoppats, men snart ger jag upp. Det är klart att det måste gå att hitta något annat. Men lika meningsfullt? När ska politikerna och arbetsgivarna sluta leva på att vi är så idealistiska och hela tiden gör vårt bästa för elevernas och självkänslans skull? Kanske aldrig. Man måste ju erkänna att de är duktiga på att bedriva verksamhet till låg kostnad...
    # 21
    onsdag, 8 juni kl. 21:00
  93. Kristina-textillärare
    Lärarnas löner har definitivt halkat efter andra yrkesgrupper sedan jag blev färdig textillärare 1984. Några exempel från mina yrkesverksamma år: När jag var färdigutbildad 1984, efter 3 år på högskolan och ett förberedande år på specialkurser inom gymnasiet, fick jag en ingångslön som var lika hög som min mammas dåvarande lön. Hon arbetade då som lokalvårdare på en högstadieskola och hade varit ute i arbetslivet ca 15 år. I dagarna slutar nu några ungdomar i släkten sina utbildningar efter 3 år på högskola. De har fått jobb ute på den privata arbetsmarknaden och deras ingångslöner ligger ca 2000 kr högre än min nuvarande lön nu när jag är i samma ålder som min mamma var då 1984. De ligger alltså från början 2000 kr högre än jag och då har jag ju ändå också 3 år på högskola, vilket inte min mamma hade. Ett annat exempel är min man som började arbeta även han 1984 inom skogsbranschen. Vi startade våra arbeten med lika mycket i lön. Idag tjänar han 8000 kr mer i månaden. Ytterligare ett exempel är sjuksköterskor som finns i bekantskapskretsen. De hade också samma ingångslön som jag 1984. De tjänar idag mellan 2000-4000 kr mer i månaden. Då har de även fått vidareutbildning med bibehållen lön. Hoppas verkligen våra politiker får upp ögonen för att man inte kan satsa på skolan utan att satsa på lärarna. Våra duktiga ungdomar kommer inte att välja lärarbanan om inte lönerna stiger - och duktiga ungdomar blir duktiga lärare- som utbildar nya duktiga ungdomar.
    # 20
    tisdag, 7 juni kl. 18:58
  94. Elisabeth
    Gärna 10 000 mer i lön men först en rimlig arbetsbörda. Efter alla administrativa uppgifter finns varken tid eller ork att planera nya spännande och intressanta lektioner. Skolverket har tagit död på undervisningsglädjen med allt sitt pappersarbete.
    # 19
    söndag, 5 juni kl. 19:20
  95. Michael Tasch
    Det är beklämmande men jag skulle aldrig rekommendera en ung människa med ambitioner att utbilda sig till lärare. Och ju mer jag bryr mig om den människan desto starkare skulle jag avråda denne. Anledningen är glasklar; Studieskulder, usel lön, Sodexo resten av livet istället för mat och dessutom behöva gå ner till 80% av lönen när man vill vidareutbilda sig. Låter det lockande?
    # 18
    fredag, 3 juni kl. 23:44
  96. RM
    Ge oss lön för det jobb vi gör varje dag!!!!

    # 17
    tisdag, 31 maj kl. 19:27
  97. Örjan Lindqvist
    Extremt låga löner. Massor med arbetsuppgifter som hela tiden ökar. Många gånger ett tufft arbetsklimat. Förakt från många politiker att vi inte gör vårt jobb. Överkrav när vi ofta förväntas agera föräldrar, psykologer, kuratorer mm. Att de kraftiga reaktionerna kommer nu är inte konstigt. Det är helt enkelt inte hållbart längre. En del politiker på riksplan har förståt detta. Nu är det dags att kommunförbundet och våra lokalpolitiker vaknar. Jag älskar mitt arbete men jag vill inte längre överutnyttjas. Kravet är högre lön och bättre arbetsmiljö nu!
    # 16
    tisdag, 31 maj kl. 19:01
  98. Madeleine, Stockholm
    Ett svar på Stefan J Erikssons inlägg. Jag har arbetat som lärare på gymnasiet i 16 år och har dragits med en kräftgångsutveckling vad gäller lön. Jag tycker att det är skamligt av en folkvald att skriva om att högre ingångslön är fel väg!Så du anser att efter 5 års akademiska studier så är "rätt" ingångslön mellan 21000-24000:- en bra lön? Nu varierar det beroende på var man bor i landet vad gäller ingångslön. Du tar även upp det här med individuell lönesättning som inte fungerar. Det blir ett godtyckligt lönesättande utifrån att skolledningen "vet" vad du gör på dina lektioner mm. Där behövs det en rejäl uppryckning! Sedan är det knivigt för en skolledning att fördela någon "löneutveckling" på lärarna när löneutfallet är 1.5%! Våra politiker måste inse en gång för alla att höja lönerna för lärarna! Fram för fler manfestationer!
    # 15
    måndag, 30 maj kl. 16:21
  99. Karin
    Lärarlegitimation utan ett rejält lönelyft är bara till för elevers och föräldrars kvalitetssäkring och inte för oss lärare. Varför skall vi gå med på det?

    Nyligen fick jag reda på att våra studierektorer får bonus efter hur många elever i deras rektorsområde som får godkända betyg. Allt arbete som vi lägger ned på att få våra elever godkända belönas alltså rektorerna för.

    Skall vi låta dem stå och skina av guld också för att de enbart har lärare med lärarlegitimation eller är det dags att vi får betalt för all vår utbildning och allt vårt slit?

    Jag ansluter mig till kravet på 10 000-kronor mer i lönekuvertet!
    # 14
    måndag, 30 maj kl. 13:19
  100. Birgitta Schönn
    Läraryrket måste bli åtråvärt. Barnen idag är samhällets framtid.
    # 13
    torsdag, 26 maj kl. 11:50
  101. catherine
    Tänk om alla vägrade ta ut sin lärarlegitimation innan den också innebar ett rejält lönelyft....
    # 12
    torsdag, 26 maj kl. 10:30
  102. Lotta
    ursäkta stavfelen.. det blir ju lite roligt med tanke på att jag hävdar att jag kan stava.. men ska det gå fort och man brinner för något.. då blir det som det blir :)
    # 11
    torsdag, 26 maj kl. 09:20
  103. Är absolut för högre lön till våra lärare men jag är tveksam om vägen dit går via högre ingångslön. Jag tror att en bättre löneutveckling är mer realistisk - kombinerad med individuell lönesättning. Det måste löna sig att utvecklas i sitt yrke - även för lärare.
    # 10
    torsdag, 26 maj kl. 09:18
  104. Lotta
    Status hör strakt ihop med lön. Respekten för både yrket och den enskilde läraren hör också dit. Nedmonteringen av läraryrkets status har pågått länge och varit tämligen medveten. Kunskapsföraktet i Sverige år stort och genomsyrar snart hela samhället. Efter tjugo år ser jag nyutexaminerade lärare som inet kan stava - som får samma lön. Om man ska rekrytera nya lärare med god förmåga och goda kunskaper måste lönerna höjas och även äldre lärare måste en rimlig löneutveckling för att det ska finnas en morot för de yngre. Tarifflönesystemet var bra och jämlikt. Enda felet var nivåerna och detta kunde lätt ha korrigerats.

    Att införa individuellar löner utan att koppla dessa till, och definiera, en lärares huvuduppgifter.. det är så galet som det kan bli. Hur många har fått orimliga höjningar på andras bekostnad för att de under ett halvår har deltagit i ett luddigt projekt med resultat noll och inegnting?
    Kommunaliseringen borde aldrig ha skett ochfriskolor..? Tja, Sverige är ett litet land och elevunderlaget därefter.. Om vi strävar efter rättvisa och jämlika betyg men saknar ett kontrollsystem.. så kan det bara gå på ett sätt.
    Om jag jämför min lön med en undersköterska i kommunen har jag i stort sett samma - om jag tar hänsyn till mina studieskulder. detta efter tjugo år och jag kan både stava och rökna och har flera års extra utbildning i mina ämnen.
    Att få en sådan lön och varje år ett lönepåslag som inte ens täcker inflationen påverkar självbilden och arbetslusten. Att välja ett yrke utan status och respekt.. gjorde jag en gång för att jag tyckte det var roligt att undervisa och för att tarifflönesystemet var rättvist.
    Sverige gör sig själv en björntjänst genom att dumpa både löner och status för lärarna och samhällsekonomiskt är det farligt på sikt.
    # 9
    torsdag, 26 maj kl. 09:17
  105. Högre lön ger energi till bättre resultat i skolan!
    Nu har vi kommit till ett läge där vi lärare måste ta ansvar och stoppa den negativa utvecklingen av lärarstatusen. Det är nog nu!
    Det är slappt och till intet förpliktigande att påstå att " bra resultat ska ge högre lön". Detta resonemang leder ingenstans. Agera nu och ge oss H och Gy - lärare
    en rejäl lönehöjning. Pengar är energi och
    kommer att ge bättre resultat i skolan. Ingen läkare, ekonom eller ingenjör ställs inför att bevisa sitt värde innan de får en bra lön. Lika litet som att läkarens lön skall sättas i relation till patientens tillfrisknande eller tillfredsställelse med vården skall lärarens lön sättas i relation till betyg och utvärdering!
    # 8
    tisdag, 24 maj kl. 13:07
  106. Per Esping
    Man får vad man betalar för. Betalar kommunerna dåligt kommer man snart att få dålig arbetskraft som gör ett dåligt jobb. Spelar det någon roll? Kanske när vi blir äldre och sjuksköterskorna börjar fundera på om det var 5mg eller 5g av medicinen vi behöver?
    # 7
    måndag, 23 maj kl. 22:05
  107. Boråslärare
    22500? Inte i Borås, ingångslönen efter 5 års studier var 20900 kronor. Icke förhandlingsbart...Efter drygt 3.5 års arbete ligger jag på 23200. Har egentligen inte råd att arbeta som lärare, börjar se mig om efter arbeten i andra brancher. Synd efter som jag älskar mitt arbete! Idag går eleverna ut efter gymnasiet och skaffar arbeten som ger mycket högre ingångslöner utan att läsa på universitet.Om mitt arbete är viktigt och ansvarsfullt? Ja, det är frågan...
    # 6
    torsdag, 19 maj kl. 15:15
  108. Thomas
    Finns två val. Antingen slopar vi lärarutbildningen helt eller så ser vi till att höja lärarnas löner. Hur har det kunnat bli på detta sätt? Finns det någon annan yrkeskategori i Sverige som tillåtit sådana försämringar som lärarna? Lönen har stått still medan andra sprungit långt förbi, klasserna är större och arbetsmiljön sämre. Allt detta och mer därtill har accepterats av lärarna utan egentlig strid. Det säger sig väl själv att en högskoleutbildning på minst 4,5 år och en arbetstid på lagstadgad 45 h/veckan ska ge över 35 000 kr/månad. Höj lönen så kommer toppstudenter att söka lärarutbildningen vilket ger ännu mer kompetenta lärare i framtiden. Hur någon ens kan tycka annorlunda är ju rent ut sagt en gåta. Tycker folk inte att läraren är värd mer, en person som bildar vår framtid och tar hand om våra barn skall inte tjäna mer? Jag blir mörkrädd. Samtidigt vill jag ge en känga åt LR (som jag själv tillhör), det är dags att göra något åt saken. Vi är förbir prat och debattinlägg (det hjälper ju inte). Strejk tills lönerna höjs är mitt förslag och jag vet att vi är ett mindre fack än LF men vi måste ju för tusan göra något nu!
    # 5
    måndag, 16 maj kl. 12:42
  109. Kristina Nord-Linden
    Självklart att lärare skall få betalt efter
    utbildning. Tycker inte om att Fjellner
    i debatten/DN ej ville plocka ut vissa
    lärare.Gymnasieläraren med vidareutbildnikng till tex specialpedagog bör värderas
    högre.
    # 4
    torsdag, 12 maj kl. 12:15
  110. Folke Holtz
    Jag håller med Lennart Ekblad samt att jag vill tillägga att det måste löna sig att öka sitt kunnande genom att avlägga flera/högre examena. Som det nu är så lönar sig det inte vare sig med grundutbildning eller vidareutbildning. Inte undra på att kunskapen sjunker, när man kan tjäna lika mycket som sjukvårdsbiträde eller undersköterska eller snickare. Just nu tycks lönerna ligga jämt mellan gymnasieutbildningar och lärarlöner, vilket är en katastrof. Här ska vi dessutom tänka på bortfall från inkomst under en lång utbildning samt urursel pension och mycket små möjligheter till att spara rejält till dne privata pensionen.
    Sverige har skammlöner till lärarna, samtdigt som alla politiker tävlar om att tala om hur viktiga vi är.
    Vad vi behöver är inte vackra ord utan vackra handlingar. Höj lönen rejält.
    # 3
    onsdag, 11 maj kl. 13:55
  111. Gabriela Broman
    Högre löner=>högre status=>duktiga gymnasister söker lärarutbildningen=>mer ämneskompetenta lärare=>eleverna får bättre resultat. Klart att vi ska investera i det som vi älskar mest, våran barn!
    # 2
    tisdag, 10 maj kl. 17:32
  112. Lennart Ekegren
    Rimligare löner för högutbildade lärare, dvs en snitthöjning på bra mycket mer än 10 000 kr, kommer också att leda till en bättre rekrytering av prersumtiva lärare.
    Förr var de ämnesspecialiserade yrkena (adjunkt) så attraktiva att det oftast var svårt att i den stora konkurrensen bli antagen till lärarutbildning efter ämnesstudier vid universitet. Kanske måste vi åter till denna utbildningsform med ämnesspecifika studier som kan åtföljas av yrkeskvalificerande lärarutbildning. Detta gör det också möjligt för (den presumtive) läraren att även välja andra vägar och utnyttja sin kvalificerade utbildning också inom andra yrkesverksamheter. Arbetsgivarna skulle förstå innebörden av de förändrade förutsättningarna. Det finns gränser för vad lärare tål och accepterar innan de söker andra vägar. Som det är nu har lärarna bundits till en enda yrkesmöjlighet. Hur lätt är det för en i samtiden utbildad lärare att byta jobb? Vad kan han eller hon egentligen? En blandning av åtskilligt anpassad för större delen av ungdomsskolan?

    Ämneskompetensen och utbildningen i sig har stor betydelse för akademikerns yrkesskicklighet men också för självsyn, trygghet och stolthet. Vi måste fråga oss varför lärarkårerna har varit så undfallande under de 3 - 4 senaste decennierna. Hur har lärarna kunnat tillåta sina fackliga organisationer vara så kraftlösa och flata? I detta inkluderar jag verkligen LR, där många fackrepresentanter tidigt förstod vad framtiden skulle erbjuda, men där få vågat eller velat aktivt så upp för medlemmarna. Vart har stolthet och medvetenhet tagit vägen?

    Revidera lärarutbildningarna. Sluta att se alla lärarutbildningar som identiska. Var stolta över akademikernas kompetenser och utnyttja dem för ungdomarnas och samhällets bästa. Gör samhället medvetet om lärarens betydelse. Då kanske vi kan få gehör för några krav.
    # 1
    fredag, 6 maj kl. 10:19
Lämna en kommentar
Lämna en kommentar




Ansvarig för sidan: Andreas Mörck
Sidan senast uppdaterad: 2012-04-19 09.18
Fel på sidan, eller otillräcklig information? Rapportera här!
Tipsa en vän om artikeln
10 000 mer
http://www.lr.se/opinionpaverkan/kampanjer/10000mer.4.57d117212f7685e57a80002380.html









Rapportera fel på sidan





Rapportera fel på sidan